Вітаю Вас на блозі учителя біології Городоцької загальноосвітньої школи І - ІІІ ступенів Радомишльського району Житомирської області Пархоменко Юлії Олександрівни! Цей блог створений з метою спілкування з колегами, учнями, батьками!

Робота з батьками


Поради турботливим батькам від державної санітарно-епідеміологічної служби України:

 Як зберегти здоров'я школяра

Харчування. Слідкуйте, щоб ваша дитина, особливо, якщо це молодший школяр, обов’язково снідала, вчасно обідала. Це має бути здорова їжа, поживна, багата на вітаміни. Розпитуйте дитину, що вона їла сьогодні в школі, чи було їй смачно. Нехай пояснить, чому їжа їй не сподобалася. Можете навідатися до шкільної їдальні, щоб перевірити якість їжі. Якщо ж у вас є підозри, що дитина не обідає в школі з тих чи інших причин, компенсуйте недолік необхідних елементів поживними сніданками і вечерею.
Дуже важливі для дитини спорт і фізичне навантаження, адже спорт розвиває і загартовує організм. Почніть робити ранкову зарядку з дитиною, запишіть її до спортивної секції. Фізичні вправи виконуйте разом вдома, грайте в ігри, які сприяють фізичному розвитку дитини. Від цього залежить здоров'я школяра і здатність його організму створювати бар'єр перед тим чи іншим захворюванням. Як би сильно ви не намагалися захистити здоров'я свого школяра від захворювань, і як би ретельно ви не привчали його дотримуватися правил гігієни, не завжди можна вберегти малюка від захворювань протягом року. Якщо вранці перед школою малюк кашляє, або погано себе почуває, відразу вживайте заходи, щоб не  пропустити перші симптоми хвороби.
Діти всюди стикаються з тисячами різноманітних мікробів, в тому числі і в школі. Саме тому гігієна рук важлива для здоров'я школяра. Постійно пояснюйте дитині, чому так важливо часто мити руки, й акцентуйте на цю необхідність щодня, не забуваючи самому подавати приклад.
Запорукою здоров'я є здоровий сон, який має тривати певну кількість годин. Для молодших школярів це близько 10-11 годин. Від недосипань можуть з'явитися проблеми зі здоров'ям. Особливо першачку важко буде звикнути до нового режиму дня, але коли дитина звикне до нового графіку у молодшому віці – це стане в нагоді у  майбутньому. У перші тижні вона буде приходити після школи втомленою і сонною. Це нормально - мозок тільки починає включатися в роботу. Запропонуйте дитині передрімати після школи 40-60 хвилин. Якщо вона не хоче, створіть спокійну невимушену обстановку без телебачення та інтернету.
Перед початком школи обов’язково пройдіть з дитиною медичний огляд. Варто ретельно обстежити зір, якщо дитина скаржиться на біль в голові, нахиляє голову набік, мружиться, коли дивиться вдалину, або читає зблизу. Це можуть бути симптоми поганого зору. Не запускайте проблему, краще вирішуйте її одразу, коли ще щось можна зробити і уникнути окулярів.
Обов'язково нагадайте дитині перед початком навчального року про всі можливі заходи безпеки, про правила поведінки на дорозі. Пройдіться з нею шкільним маршрутом, аналізуючи, які небезпеки можуть чекати її на шляху до школи і як їх можна уникнути. Нагадайте дітям, що не можна говорити зі сторонніми і йти з ними на будь-які контакти.
Перелічені поради важливі для всіх школярів, а в першу чергу – для починаючих свій шлях у нове життя – школу.


Ох уже ці підлітки…
(консультація – практикум для батьків)
Підлітковий вік – один з найскладніших та відповідальних періодів становлення й розвитку психіки людини. Це вік допитливого розуму, жагучого прагнення до пізнання світу, пошуку свого призначення в ньому, бурхливої активності, ініціативності,  потреби в кипучій діяльності та творчості.
Він характеризується багатьма суперечностями, різноманітними фізіологічними та психологічними змінами, кризами тощо, зумовленими переважно невідповідністю між прискореним біологічним (фізіологічним) дозріванням та відносним відставанням психологічного і особливо соціального розвитку.
“Почуття дорослості” яке приходить на зміну “почуттю дитячості” (що в молодшому віці створювало атмосферу захищеності, комфорту), зумовлює основу суперечність підліткового віку. Бажання молодих людей бути якомога скоріше дорослими породжує цілу низку різноманітних конфліктів, насамперед з батьками. І тому мені б хотілося допомогти Вам зрозуміти особливості підліткового віку, причини непорозумінь та невдач, які можуть виникнути у взаєминах з вашими дітьми, підказати валеологічно обгрунтовані шляхи формування та управління їхнім здоров’ям.
Хочеться почати з характеристики цього періоду, адже саме знання вікових особливостей дозволяє батькам ефективніше контролювати та регулювати спосіб життя та різноманітні потреби своїх дітей, створювати оптимальні умови для їхнього гармонійного, фізичного і розумового розвитку, адаптації до природного і соціального середовища, підготовки до самостійного життя.
Крім статевого дозрівання (що всім відомо), у підлітковому віці може спостерігатись так названа диспропорція розвитку, яка виникає через  невідповідність між надмірно швидкими темпами росту тіла і повільним розвитком дихальної та серцево-судинної систем.
Через те, що грудна клітина, як правило, вузька, виникає відносна недостатність життєвої ємності легень, що може проявлятися відчуттям неповного вдиху, не насиченості дихання, нестачі повітря.
Якщо збільшення діаметра артерій та загальної довжини  кровоносних судин не відповідає збільшенню розмірів серця, це призводить до напруження серцевої діяльності, що, в свою чергу, впливає на тиск. Інколи виникає синюшність губ і кінчиків пальців, особливо при значному фізичному навантаженні, підлітки скаржаться на серцебиття, біль у ділянці серця.
Недостатній розвиток серцево-судинної і дихальної систем може зумовлювати стан тимчасового малокрів’я і гіпоксії (недостатність насичення киснем) мозку. Це може проявлятися підвищеною втомлюваністю, відчуттям виснаженості, зниженням працездатності, інколи спостерігається синдром “ватної голови”.
Ви повинні допомогти вашим дітям зрозуміти свій стан і допомогти побороти його. В 16 – 17 років функціональна недостатність серцево-судинної і дихальної систем поступово зникає. Якщо ж больові симптоми з’являються дуже часто, потрібно звернутися до лікаря, щоб виключити розвиток небезпечних хвороб, які можуть з’являтися у підлітковому віці.
Активне функціонування надниркових залоз призводять до виникнення фізіологічного стресу, який різко підсилює обмін речовин. У підлітків посилена секреція кори надниркових залоз фактично відбувається впродовж усього періоду статевого дозрівання. Тому вони постійно перебувають у стані стресу. Саме стрес приводить до виникнення почуття дискомфорту в різних частинах тіла, розладу діяльності травної системи. Підвищеної пітливості, зниження імунітету, порушення температури регуляції (> t = 37,5 0С), а також підвищеної емоційності, яка так часто проявляється в спілкування.
Спілкування з іншими людьми – життєва потреба людини у будь-якому віці та важлива умова формування та збереження психічного здоров’я особистості. І саме в ранній юності дуже розвинута потреба у спілкування. Інтерес викликає кожне нове обличчя, що з’являється, бо в цьому знайомстві бачиться потреба вирішити всі накоплені негаразди.
А от в спілкуванні з батьками часто виникають проблеми. Більшість непорозумінь та конфліктів відбувається через те, що у батьків і дітей на багато питань повсякденного життя різні точки зору. Так, дорослі діти часто розходяться з батьками в оцінці того, хто з їхніх однолітків вартий дружби, кохання, що слід робити у вільний час, яку професію обрати, чи гарно музика тощо.
Широко розповсюджена думка про те, що старшокласники уникають спілкування з дорослими, не потребують його, прагнуть заховати від батьків своє життя, свої проблеми і переживання.
Можливо ця ситуація виникає і по нашій вині?
Давайте подумаємо і обговоримо такі запитання:
-       Спробуйте пригадати, чи намагалися ви разом з вашими дітьми послухати музику, яка їм подобається?
-       Чи мали ви дискусію про ваші смаки і смаки вашого сина чи доньки?
-       Який результат мала співбесіда?
Отже проблема існує. І, незважаючи на все, наукові спостереження показують, що в старших класах діти відчувають потребу у близькому і відвертому спілкуванні з батьками, яких поважають і дуже сильно люблять.
Отже, давайте спробуємо навчитись спілкуватись з власними дітьми.
Чи типова для вас ситуація?
Прочитайте наведені нижче можливі ситуації з життя сім’ї. Напишіть, чи типові вони для вас і вашої родини? Як ви вирішуєте проблеми спілкування з дітьми звичайно, а як вам хотілося б їх вирішувати?

№ з/п
Ситуації
Типова чи ні
Як звичайно вирішується
Як хотілося б вирішувати
1.      
Син або донька не хоче вам допомагати по дому або сходити до магазину…



2.      
Ваша дитина прийшла додому з сережками в місцях, напевно для цього, на ваш погляд, не придатних, та пофарбувала волосся в кольори папуги…



3.      
Весь день вдома може звучати найсучасніша музика молоді, від якої у вас “в’януть квіти на вікні”…



4.      
Від класного керівника ви раптом дізнаєтесь, що ваше чадо не ходить тиждень до школи…



5.      
Ваш син або донька знову просить гроші для придбання “чогось новенького”, щоб бути не гірше однокласників…



Інформація для роздумів.
Прочитайте наведений нижче діалог.
Вечоріло… Загорілись вуличні ліхтарі, засвітилися вікна в будинках. Батьки прийшли з роботи і взялися за домашні справи або дивляться телевізор. Син одягається і вже біля дверей каже:
-       Ну, я пішов!
-       Куди?
-       Гуляти!
-       А уроки?
-       Зробив!
-       Коли прийдеш?
-       Не пізно!
-       Щоб був о дев’ятій вечора!
Чи не нагадує вам цей діалог, можливо з деякими варіаціями, звичайну розмову, яка відбувається кожного вечора у багатьох сім’ях?
Якщо так, то дайте відповідь на таке запитання!
1.  Як я мав (-ла) розмовляти з дитиною, коли вона збиралася гуляти?
2.  Чому ми часто не знаходимо спільної теми для розмови?
3.  Що в подібній ситуації залежить від мене, щоб запобігти непорозумінням з дітьми?
Шановні батьки! Поважайте і намагайтесь зрозуміти своїх дітей незалежно від їхньої успішності, поведінки. Приймайте дітей такими, які вони є. Зважайте на біологічні і фізичні особливості розвитку їх організму цього періоду. Адже в основному вони являються першопричиною поведінки підлітка.
А тепер, давайте згадаємо свою юність. Якими ми були тоді? Чим захоплювались?
Спробуйте написати про свої уподобання в 9-11 класах.
1.           
2.               
3.                   
4.                      
5.                          
6.                              
А чи знаєте ви уподобання своїх дітей, їхніх однолітків? Ви впевнені у цьому? Якщо так, спробуйте виконати таке завдання.
Закінчіть, будь-ласка, подані речення
Хіпі – це…
Рокабіли – це…
Панки – це…
Байкери – це…
Скінхеди – це…
Реппери – це…
Хакери – це…
Комп – це…
Якщо хоч одне речення ви змогли завершити, у вас вже буде про що говорити зі своїм сином чи донькою.
Отже для того, щоб стосунки в сім’ї задовольняли і дітей і батьків потрібно, щоб було взаємопорозуміння. Взаємопорозуміння передбачає: взаємотерпимість, взаємотерпіння, взаємоповагу, взаємотурботу, взаємо… Спробуйте, наважтеся на те, щоб покращити стосунки з дітьми можливо, допомога у вас самих та ваших дітях. Необхідно лише як найшвидше її розпізнати і зрозуміти.

Отож, успіхів вам!

Немає коментарів:

Дописати коментар